1. a) Ihmiset käyttävät facebook temppuja ja sähköpostikikkoja, jotka toimisivat nopeasti ja kauppa alkaisi käymäään helposti ja nopeasti. Esimerkiksi ostamalla sähköpostilista joille laitetaan mainosviestiä. Pikafixejä, jotta ei tarvitsisi tehdä hirveästi työtä itse asian eteen. Jos ei ole päämäärää, niin sitten haetaan pikafixejä jotta ei myöskään tarvitse suunnitelmaa. Nämä eivät toimi pitkän ajan päästä, ne auttavat vain hetkellisesti, kunnes palataan takaisin lähtötilanteeseen.
Itselläni ei ole kummoisia havaintoja näistä ollut.
b) Kikka 3 aiheuttaa saattaa aiheuttaa asiakkaan pettymyksen, koska ne on yleensä joskus epärehellisiä tai epäeettisiä. Kun asiakas näkee kikan läpi, hän ei sen jälkeen enää pidäkkään yrityksestä.Yleensä kikat eivät toimi juurikin sen takia, koska ostajat eivät pidä sellaisesta. Jos kikka tuo asiakkaan ja perusasiat on tekemättä, yleensä tulee asiakkaan pettymys ja hän ei palaa enää. Tässä olen samaa mieltä, asiakassuhde pysyy hyvänä ilman kikkoja.
c) Facebook tykkäyksetkin ovat heidän mielestä kikka, että saa muita yrityksiä vaan tykkäämään sivusta. Potentiaali voi kasvaa tykkäysten perusteella, mutta ei siitä saa itsessään niin paljon hyötyä. Tykkääjille pystyy mainostamaan omaa sivuaan, mutta ei ole järkevä mainostaa tykkääjille jotka vain sopimuksesta tykkäävät. Mielestäni facebook tykkäykset pitäisi ansaita eikä niitä vain vaihdella tuolla tavalla.
d) Jos kikat eivät toimi, niin markkinoinnin perusaate on hyvin yksinkertainen: oikea viesti, oikealle ihmiselle ja oikeaan aikaan. Siihen ei kikkoja tarvitse. Voi mainostaa tarroilla esimerkiksi matkalaukulla tai autolla. Jos mainos on oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan, se toimii. Pitää tietää kohderyhmä, kenelle viestin osoittaa. Kun viesti on kunnossa, niin homma lähtee rullaamaan. Yrityksessäni se toimisi selventämällä kohderyhmän selkeästi ja tekemällä heille viestejä.
e) Minun viestini (jos tämä liittyy markkinointiviestinnän kamppanjaan) olisi koululla ja ruokatauon aikaan, kuva muumi virvoitusjuomasta ja teksti "nyt mangustista". Osoittaisin sen opiskelijoille.
f) Yksinkertainen myyntipuhe "tälläistä mulla on, tätä sä siitä saat, tää sun pitää tehä seuraavaks". Eli ei lähdetä manipuloimaan tai valehtelemaan, tämä riittää jos on oikea henkilö. Yksinkertaisen myyntipuheen ei tarvitse olla lyhyt, pitää vaan kertoa asiakkaalle hyödyt ja edut - mutta rakenne on silti yksinkertainen.
Yksinkertainen myyntipuhe riittää, jos asiakas on tyytyväinen ja ei tarvitse muita koukuttimia.
g) Viestin pitää herättää luottamusta, koska ihmiset haluaa ostaa ihmiseltä jonka tuntee ja johon luottaa. Myyjän pitää olla mukava ja pidetty, luotettava. Mielestäni tämä on oikea asenne, ei kukaan halua ostaa epäluotettavalta ihmiseltä, silloin ei myöskään luota tuotteeseen.
Tämä on mielestäni oikein, ja luottamusta herättää ystävällisyys ja avoimuus, sekä se että puhuu tuotteista totta.
h) Pitää olla oma itsensä ja puhua suoraan. Pitää puhua ihmisenä toiselle ihmiselle. Sähköpostit omalla nimellä, sinä olet se joka sen lähettää eikä yritys jossa työskentelet. Asiakkaalle on mukavampi, että viesti kun tulee niin se tulee ihmiseltä eikä joltain passiivilta.
i) Asiakkaita kannattaa metsästää. Ostaja on joku joka ostaa kerran, asiakas ostaa jatkuvasti. Pelkillä ostajilla ei saa tuottavaa tai kestävää bisnestä. Asiakkaat ovat siis tärkeämpiä, he ovat jatkuvia ja pysyviä. Ostajista saadaan asiakkaita, jos heitä palvellaan hyvin ja luotettavasti.
j) Esimerkki Jari Parantainen on hyvä tuottaja, Mikko Hyppönen on paras tietoturva-asiantuntija, jääkiekko analyytikko Petteri Sihvonen. Tuotteistamisessa onnistuu hyvin osaamalla ja tietämällä asioista, pitää olla määrätietoinen ja osata mitä tekee. Hakea sieltä missä oikeasti on hyvä, pieni askel kerrallaan.
k) Peruskysymykset, perusasiat. Asiakassuhteet, asiakkaiden tekeminen markkinoinnilla. Oikea viesti oikeaan aikaan oikealle henkilölle. Ei mitään erikoisia kikkoja.
2.
a) Sanonta verkkomarkkinoinnissa toimii ohjenuorana, sillä täydellisyydentavoittelijan kampanja ei valmistu edes ensi viikolla. Yhtälö on yksinkertainen: ei markkinointia = ei tuloksia. Jos haluaa tuloksia, täytyy unohtaa täydellinen suunnitelma ja käyttää sitä hyvää tai kohtalaista, jotta menestys aukeaisi.
b) Palaute tulisi huomioida ja antaa sen ohjata markkinoinnin suuntaa. Jos saat huonoa palautetta, ei markkinointi toimi ja sitä kannattaisi muuttaa. Palaute tulee liian myöhään, jos on hienot ja käyttänyt loputtomasti aikaa saadakseen kaiken kuntoon viimeisen päälle. Kun palautetta saa ajoissa, myös suunnitelmaa pystyy mukauttamaan ajoissa. Minunkin mielestäni asiakkaiden mielipiteet tulisi ottaa huomioon hyvin aikaisessa vaiheessa.
c) Markkinointiin pystyisi mielestäni saamaan makuja ja hajuja saamaan olemalla hieman erilainen, ja kokeilemalla uusia asioita markkinoinnissa eikä aina noudattamaan samaa, valmiiksi annettua kaavaa. Jos tulee huonoa palautetta, tekee sitten eri tavalla. Kuitenkin muista mainoksista poikkeavuus herättää paremmin asiakkaan mielenkiintoa kuin se tylsä ja tavallinen.
3. Mielestäni teksti oli hyvin osuva nykyaikaiseen markkinointiin, pitää tietää mitä mainostaa ja kenelle, ennenkuin alkaa suunnittelemaan paremmin. Olin yllättynyt siitä, että kehotetaan kokeilemaan erilaisia mainoskanavia, koska osa maksaa todella paljon ja pienillä yrityksillä ei välttämättä ole niihin varaa. Kuitenkin ideana on hyvä, että vain kokeilemalla löytyy se juuri oikea tapa markkinoida.
Kaikkea ei kuitenkaan kannattaisi mielestäni jättää kokeilun ja arvailun varaan, vaan katsoa ja vertailla rauhassa ennen hätiköityjä päätöksiä. Kuitenkin olin positiivisesti iloinen siitä, että tekstissä sanottiin ettei pidä tyrmätä täysdin jotain mediaa, jos joku muu on sitä haukkunut. Vaan kannattaa itse ensin kokeilla myös.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti