Videon tapaus oli Arla Somekokki, ja se on apetiinan järjestämä tapahtuma johon otettiin kolme somepersoonaa. Somepersoonilla on jo valmiiksi vahva näkyvyys mediassa.
Jokaisella julkkiksella oli oma joukkueensa kisassa, kuluttajat saivat itse lähettää reseptejä valitsemalleen henkilölle ja julkkikset tekivät omalle sivuilleen siitä näkyvän asian.
Viimeisenä viikonloppuna pistettiin rahaa twitter-mainontaan, jotta tieto leviäisi. Myös facebookin mainontaan käytettiin rahaa. Ulla Jones oli itse kuumeessa, ja resepteihin oli lähetetty muunmuassa chilijuustokiljua, kärpässienikeittoa jne. Chilijuustokilju tapaus toi kävijöitä sivuille, ja siitä käännettiin kilpailulle hyödyksi.
Oppeja oli läsnäolon resursointi, huolehtia rahan määrä koko kampanjan ajaksi. Prosessien kunnossapito on myös tärkeää (eli kuka päättää mitä tehdään jne). Netin vartioiminen on todella tärkeää mainonnassa ja säännöissä. "Hengitä syvään ja jatka" oli hänen viimeinen oppinsa ja se tarkoittaa, että vaikka vastoinkäymisiä kävisikin, pitäisi vain jatkaa ja yrittää korjata asioita.
He poistivat ne epäsopivat reseptit sivuiltaan.
Videota katsoessani mietin, miksi kukaan tekisi tuollaista pilkkaa kenellekään. Olihan se ihan hauska juttu, mutta ei saisi kuitenkaan pilata jotain, minkä eteen joku toinen on tehnyt paljon työtä. Keskeisimpiä näkökohtia mielestäni oli juurikin se, että kuinka juttu käännettiin kampanjan hyödyksi.
Videosta voi oppia somen käytöstä hieman, ja juurikin siitä ettei ota muiden sanomisia liian vakavasti. Ja että kaikki pitää lukea tietyllä pienellä epäilyksellä läpi kuitenkin. Varsinkin nettikampanjoita tehdessä pitää hieman vahtia mitä sinne työnnetään kuluttajien puolelta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti